Gallerian Piteå gör helhetsgrepp på inredning och varumärke

PRESSBILD - Gallerian Piteå : SIGMAR : FORMATIONEN.jpeg

I dagarna startar ett omfattande identitetsarbete för Gallerian Piteå. I samarbete med inredningsföretaget FORMATIONEN och Metod- och designbyrån SIGMAR gör man ett helhetsgrepp på både varumärket
och den fysiska miljön.


Ett nytt samarbete med tvåa kreativa företag som möjliggör ett helhetskoncept från ax till limpa. Processen startar i ett förarbete lett av SIGMAR med att identifiera kärnvärden, kommunikations-
strategi och grafisk profil. FORMATIONEN tar sedan vid för att implementera det grafiska riktlinjerna och varumärkesstrategin till det inredningskoncept som slutligen kommer
växa fram i Gallerian. 

– Tack vare den grafiska formen och inredningsprofileringen kan vi bygga varumärket både mentalt och visuellt. Genom budskap i inredningen, skyltar och material kan vi plocka fram varumärkets värdeord och kommunikativa strategier, något som sedan kommer återspeglas i Gallerian Piteås kampanjer och marknadsföringsmaterial, säger Hanna Weinmar, SIGMAR Metodbyrå.

Stadskärnorna i Sverige står inför en stor förändring där gallerior och köpcentrum måste följa med utvecklingen. Gallerian Piteå fyller en social funktion som mötesplats där ”tillgänglighet och omtanke” är en grundpelare i varumärket och den målsättning man sätter för det genomgående arbetet i verksamheten. 

– Gallerian Piteå är nu inne på sitt 11:e år så vi är inte jättegamla, med tanke på den resa vi har hunnit göra kände vi att Gallerian har gjort sig förtjänt av en makeover. Vi tror att det här arbetet är något som kommer ge ett lyft och en inspirationskick för både besökare och butiker. Under förra året tog vi ett steg med att färdigställa takterassen. I och med detta gjorde vi en mental resa med att öppna upp och sätta igång en nytänkande visuell förändring. Med det här steget fortsätter vi att fräscha upp de övriga våningsplanen, säger Charlotta Wallstén, centrumledare/fastighetsägare Gallerian Piteå

- Gallerian Piteå som mötes- och shoppingplats har varit i fokus under vårt arbete att ta fram ett inredningskoncept. De offentliga ytorna kommer inredas i natur-lika material, varma färger och en harmonisk belysning med målet att stärka känslan av trivsel och gemenskap. Gallerian är en uppskattad plats och symbol för både Piteåbor och tillfälliga besökare. Den känslan vill vi jobba vidare med, säger Moa Lundqvist, FORMATIONEN.

– Det är fantastiskt roligt att jobba med ambitiösa och drivna unga kvinnor. Det är enormt viktigt att vi kvinnliga entreprenörer lyfter och stöttar varandra i alla tänkbara sammanhang, därav känns det extra roligt att få jobba tillsammans med FORMATIONEN och SIGMAR, säger Charlotta Wallstén, centrumledare/fastighetsägare Gallerian Piteå.

Kommande veckor sätter makeovern igång. Den färdiga omvandlingen beräknas vara klar tills sommaren gör sitt inträde i Norrbotten.

Väl mött!


Presskontakt:
Charlotta Wallstén
Fastighetsägare/Centrumledare
0911 21 19 05


FORMATIONEN
Sanna Eriksson
070 542 97 71


SIGMAR Metod & design
Hanna Weinmar
070 686 2007

Moa Lundqvist